نحوه تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

در گذشته برای اموال غیر منقول (اموالی که قابلیت جا به جا شدن ندارند مانند ملک، زمین یا خانه) از سند منگوله دار استفاده می کردند که امروزه دیگر کاربرد ندارند. بسیاری از سندهای قدیمی به همان صورت گذشته خود باقی مانده اند که بهتر است به حالت تک برگی تغییر کنند. در اینجا سوال پیش می آید که نحوه تبدیل سند منگوله دار به تک برگی چگونه است؟ پیش از پاسخ به ...

در گذشته برای اموال غیر منقول (اموالی که قابلیت جا به جا شدن ندارند مانند ملک، زمین یا خانه) از سند منگوله دار استفاده می کردند که امروزه دیگر کاربرد ندارند. بسیاری از سندهای قدیمی به همان صورت گذشته خود باقی مانده اند که بهتر است به حالت تک برگی تغییر کنند.

در اینجا سوال پیش می آید که نحوه تبدیل سند منگوله دار به تک برگی چگونه است؟

پیش از پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا با سندهای منگوله دار و تک برگی آشنا شویم.

 

سند منگوله دار چیست؟

از زمان قدیم افراد برای این که مالکیت خود را بر مالی اعم از منقول یا غیرمنقول ثابت کنند، سند مال را در اختیار داشتند. اطلاعات اموال در آن ذکر شده بود و هر دو طرف معامله که شامل خریدار و فروشنده می شدند آن را امضا می کردند. در آن زمان برای اموال غیر منقول از سند منگوله دار استفاده می شد. در این نوع سند اطلاعات ملک در اولین صفحه نوشته شده بود. سند دفترچه ای یا منگوله دار در برابر تمام افراد ثالث قابل استناد و صدور آن از طریق اداره ثبت اسناد و املاک کشور بوده است.

ظاهر سند منگوله دار به شکل یک دفترچه با چند برگ بود که جزئیات ملک و فرد مالک در صفحه اول آن ذکر شده و چند صفحه خالی در ادامه ی آن وجود داشت. اطلاعات و نوشته ها به صورت دست نویس بود و به همین دلیل امکان بروز مشکلات برای صاحب ملک محتمل بود. این دفترچه با نخ و سرب به شکلی پلمپ می شد که نتوان برگی از آن جدا کرد. عمل پلمپ کردن دفترچه مالکیت را منگوله می نامیدند و دفترچه یا سندی که منگوله نداشت از اعتبار ساقط بود.

سند تک برگی چیست؟

امروزه با رشد فناوری و تغییر کیفیت اسناد و مدارک، سندهای تک برگی جایگزین سند منگوله دار شده اند.

مفاد سندهای تک برگی چاپی در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت شده است. این سندها هولوگرام دارند و به راحتی قابل استعلام نیز هستند.

 

  

نحوه تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی شامل ده مرحله است:

  1. به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنید.
  2. اگر می خواهید سند منگوله دار قدیمی خود را به سند تک برگی تبدیل کنید می توانید مستقیما به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید. در صورتی که نیاز است سندی به نام شما ثبت شود، باید با مالک قبلی به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید.
  3. دفتر اسناد رسمی نسبت به دریافت استعلام از صاحب پیشین سند اقدام می کند.

با این کار مشخص می شود که آیا ملک پیش از این به شخصی فروخته شده است یا خیر.

  1. بدهی های ملک باید پیش از واگذاری آن به شهرداری پرداخت شود. مدرک گواهی پایان کار شهرداری نشان دهنده این موضوع است. ارائه نامه از سازمان نوسازی برای تعیین نوع کاربری ملک و نامه تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی هم برای خرید و فروش ملک لازم است.
  2. فروشنده باید برای فروش ملک و صدور سند تک برگ، مالیات نقل و انتقال این ملک را به اداره دارایی محلی که ملک در آن واقع است پرداخت کند و گواهی آن را به دفترخانه ارائه دهد.
  3. در این مرحله دفتر ثبت اسناد نقل و انتقال صورت گرفته را در سند منگوله دار ثبت می کند و خلاصه ای از آن را به اداره ثبت همان ناحیه می فرستد. در این مرحله باید با سند منگوله دار به اداره ثبت مراجعه کنید تا سند جدید را دریافت کنید.
  4. مرحله بعدی مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک است. در این مرحله باید فرم درخواست صدور سند تک برگی را تکمیل کنید.
  5. برای صدور سند تک برگ باید نسخه اصل سند منگوله دار تحویل اداره ثبت شود. در صورت مفقودی سند قبلی ابتدا باید سند المثنی دریافت کنید.
  6. باید تمام مدارک شامل مدارک هویتی خریدار و فروشنده و کروکی ملک مورد معامله تحویل اداره ثبت شود. در این مرحله قبض تلفن ثابت نیز باید ارائه داده شود.
  7. در این مرحله باید در اداره ثبت به باجه پست مراجعه و هزینه های مورد نیاز را پرداخت کنید و پاکت تحویل سند مالکیت را تکمیل نمایید.

در بازه زمانی حدود 50 روز سند منگوله دار به سند تک برگی تبدیل می شود.

طی کامل مراحل بالا زمانی است که قصد دارید ملکی با سند منگوله دار بخرید و خواهان تبدیل سند آن به سند تک برگی هستید. اگر قصد تبدیل سند ملک خود را دارید، از مرحله ۶ به بعد اقدام کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر