قرارداد خرید زمین چگونه باید تنظیم شود

پاسخ به این سوال ما را  با چالش های مختلفی رو به رو می­کند. زیرا افراد با ندانستن مفاد قانونی ممکن است در برخی مواقع اقدامی علیه خود کنند و یا از عواقب قرارداد امضا شده خود آگاهی نداشته باشند. لذا توصیه می کنیم در هنگام عقد قرارداد نکات اشاره شده در ذیل را به طور کامل رعایت کنید. در پاسخ به سوال قرارداد خرید زمین چگونه باید تنظیم شود می توانیم مفاد ...

پاسخ به این سوال ما را  با چالش های مختلفی رو به رو می­کند. زیرا افراد با ندانستن مفاد قانونی ممکن است در برخی مواقع اقدامی علیه خود کنند و یا از عواقب قرارداد امضا شده خود آگاهی نداشته باشند. لذا توصیه می کنیم در هنگام عقد قرارداد نکات اشاره شده در ذیل را به طور کامل رعایت کنید.

در پاسخ به سوال قرارداد خرید زمین چگونه باید تنظیم شود می توانیم مفاد زیر را از مواد ضروری قرارداد بشماریم:

  • تعیین نوع قرارداد:

قرارداد خرید زمین نوعی قرارداد مدت معین است که دارای شرط فسخ مشخصی است. لذا در متن قرارداد باید به این موضوع به طور واضح و صریح اشاره شود.

  • قصد و نیت طرفین و رضایتمندی کامل آن ها:

یکی از شروط اصلی در هنگام عقد قرارداد رضایت طرفین معامله است. بطوریکه اگر هر یک از طرفین به هر علتی راضی به عقد قرارداد نباشد این قرارداد باطل بوده و وجهه قانونی نخواهد داشت. البته در صورتی که عدم رضایت یکی از طرفین برطرف شود و سپس مبادرت به عقد قرارداد صورت بگیرد آن قرارداد از وجهه قانونی برخوردار خواهد بود.

  • اهلیت طرفین:

این بند از قرارداد به موضوع سلامت عقلی و مساعد بودن شرایط طرفین اشاره دارد. به این معنا که اگر هر یک از طرفین در سلامت عقلی کامل نباشد و یا یکی از طرفین تاجر ورشکسته ای باشد که به طور علنی ورشکستگی خود را اعلام کرده باشد، امضای این افراد نافذ نبوده و معامله را باطل خواهد کرد.

  • موضوع واحد:

در این بند از قرارداد باید به طور کامل ذکر شود که چه زمینی در حال معامله است. به بیانی دیگر باید اطلاعات کامل زمین مورد معامله ذکر شود و اگر فروشنده قصد دارد بخشی از مساحت زمین خود را بفروشد باید به طور کامل و با ذکر جزئیات به بیان آن بپردازد تا بتواند از سوءاستفاده های احتمالی در آینده پیشگیری کند.

  • مشروعیت داشتن قرارداد:

معامله با هر هدفی باید به طور مشروع انجام شود. به عنوان مثال اگر فردی اذعان کند که این فروش را به قصد فرار از پرداخت دیون خود انجام می دهد آن معامله وجهه قانونی نداشته و باطل است.

  • مشخصات کامل و صحیحی طرفین قرارداد:

در هنگام عقد قرارداد خرید زمین باید به ذکر مشخصات کامل طرفین توجه نمایید. اگر طرفین افراد حقیقی هستند باید اسم و مشخصات کامل و همچنین شماره تماس و آدرس محل سکونت در قرارداد ذکر شود. اگر طرفین افرادی حقوقی هستند باید نام و نشانی شرکت و شماره ثبت، کد اقتصادی نام نماینده ی شرکت که دارای حق امضا است به طور کامل در قرارداد قید شود.

  • موضوع مشخص:

در این بخش از قرارداد خرید زمین باید مشخصات دقیق زمین اعم از کاربری، متراژ، مشخص کردن مشاعات در صورت وجود و نوع سند مین نیز مشخص شود. در صورت گنگ بودن اطلاعات وارد شده در این بخش از قرارداد امکان سوء استفاده در آینده از سمت خریدار یا فروشنده وجود خواهد داشت.

  • مشخص کردن مبلغ قرارداد به طور کامل و مشخص:

در این بند از قرارداد خرید زمین، باید مبلغ مورد توافق به طور کامل و دقیق نوشته شود. همچنین نحوه ی پرداخت مبلغ نیز باید با ذکر جزئیات مشخص شود. بهتر است نوشتن مبلغ را هم به صورت حروف و هم به صورت عدد انجام دهید و اگر بخشی از مبلغ به طور اقساط پرداخت می شود باید تعداد چک ها و سفته های دریافتی و یا هر نوع ضمانت اخذ شده، تعداد اقساط و مبلغ اقساط نیز به طور کامل ذکر شود.

  • تعیین کردن تعهدات طرفین به طور کامل:

این بند از قرارداد یکی از مهم ترین بندها است. اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود به طور کامل عمل نکند طرف دیگر مجاز به فسخ قرارداد است و می تواند در صورتی که میزان ضرر و زیان در قرارداد ذکر شده باشد خسارت وارده را از فرد خاطی مطالبه کند.

  • مرجع ذی صلاح جهت حل اختلافات احتمالی:

این بند از قرارداد که در تمامی قراردادها وجود دارد به جهت مشخص کردن مرجع ذی صلاح در اختلافات احتمالی است. در صورتی که درگیری پیش آمده بین طرفین قرارداد به طور مرسوم حل نشود باید به مراجع ذیصلاح مشخص شده در قرارداد، که می تواند داوری یا دادگاه باشد مراجعه کنید.

  • تعداد نسخه های قرارداد:

در این مورد قانون اختیاراتی را به معامله گران تفویض کرده و تعداد نسخه های مشخصی را برای آن تعیین نکرده است. اما نکته­ی مهمی که در خصوص تعداد نسخه های قرارداد وجود دارد شبیه بودن کامل نسخه های قرارداد با یکدیگر است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر