خرید و فروش ملک توقیف شده یا بازداشتی

ملک بازداشتی چیست؟ خرید و فروش ملک توقیف شده یا بازداشتی از نظر قانونی دارای مانع است و نباید مورد معامله قرار بگیرد و این از نظر قانون ممنوع است. توقیف یا بازداشت ملک به معنی این است که یک مقام قضایی به دلایل قانونی دستور داده است که از نقل و انتقال مالی ملک جلوگیری شود. در این موقعیت خللی در مالکیت مالک به وجود نمی آید و همچنان اختیار ملک خود را ...

ملک بازداشتی چیست؟

خرید و فروش ملک توقیف شده یا بازداشتی از نظر قانونی دارای مانع است و نباید مورد معامله قرار بگیرد و این از نظر قانون ممنوع است.

توقیف یا بازداشت ملک به معنی این است که یک مقام قضایی به دلایل قانونی دستور داده است که از نقل و انتقال مالی ملک جلوگیری شود. در این موقعیت خللی در مالکیت مالک به وجود نمی آید و همچنان اختیار ملک خود را دارد اما نمی تواند آن را به فروش برساند. پس به طور خلاصه املاک توقیف شده یا بازداشتی شامل املاکی هستند که خرید و فروش آن ها به دستور مقامات قضایی منع شده است.

مشخصات املاک توقیف شده در دفاتر ثبت اسناد ثبت می شوند و در صورت اقدام برای انتقال ملک، مشخص می شود که ملک بازداشتی است. بهتر است کسی که خواستار خرید ملک است پیش از نهایی کردن خرید خود نسبت به استعلام شرایط توقیف ملک از دفاتر اسناد رسمی اقدام نماید و پس از کسب اطمینان ملک را خریداری کند.

توقیف ملک در حالات مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که روی زمان بازداشت ملک موثر است.

انواع حالات توقیف یا بازداشت ملک

توقیف ملک با توجه به این که حکم توقیف به چه دلیلی اجرا شده است می تواند به صورت موقت یا دائم باشد.

توقیف موقت ملک:

در توقیف موقت ملک، تا زمان صدور حکم نهایی دادگاه، ملک به صورت موقت بازداشت می شود.

معمولا به عنوان وثیقه برای آزادی کسانی که متهم به جرم اثبات نشده ای هستند، ممکن است سند یک ملک ارائه شود.

چنین ملکی به عنوان ضمانت فردی که مالک مال است برای آزادی یک شخص عمل می کند. پس از تسلیم سند به مرجع قضایی شخصی که متهم شده است به طور موقت آزاد می شود.

این نوع از بازداشت ملک به صورت موقت اتفاق می افتد و بعد از این که دادگاه برگزار شد و حکم نهایی فرد متهم صادر شد، اگر موانع قضایی به طور کامل رفع شدند ملک توقیف شده آزاد می شود.

مورد دیگر، فرد طلبکار است که می تواند اقدام به توقیف ملک بدهکار کند. البته تا زمانی که بدهی او تسویه شود در غیر این صورت ملک فرد به نفع طلبکار مصادره خواهد شد.

توقیف دائم ملک:

هنگامی که توقیف دائمی ملک اتفاق بیفتد، تمام اختیارات ملک از مالک گرفته شده، ملک به نفع دولت مصادره می شود و پس از گذراندن مراحل قانونی جزو اموال دولتی محسوب میشود.

هنگامی که در ملک تخلفی انجام شده باشد و یا اینکه مالک در نحوه به دست آوردن ملک دچار خطا و خلافی شده باشد ملک توسط دولت مصادره و توقیف دائمی روی آن اعمال می شود.

ملکی که در این موقعیت قرار بگیرد، حتی بعد از اینکه دادگاه تشکیل شود و حکم مالک ملک صادر شود، فروخته می شود و عایدی آن نصیب دولت می شود. از مصادیق این نوع توقیف میتوان به: املاکی که در آن ها مشروبات الکلی تولید می شده و یا املاکی که برای پولشویی خریداری شده اند اشاره کرد. تا زمانی که تکلیف این املاک مشخص نشده باشد خرید و فروش و معامله آن ها غیر قانونی خواهد بود.

حکم خرید و فروش ملک توقیف شده یا بازداشتی چیست؟

از منظر شرعی و حقوقی، معامله و خرید و فروش این املاک ممنوع و باطل است.

فروشنده حق انتقال مالکیت ملک را ندارد و خریدار مالک ملک نمی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 24

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر