انواع دعاوی ملکی، املاک و اراضی

قیمت روزافزون زمین و املاک در ایران به خصوص شهر بزرگ تهران تبدیل به یکی از مشکلاتی شده که هر فردی را مجاب میکند برای گرفتن حق خود به دعاوی املاک و اراضی مراجعه ‌کند. یکی از بارزترین این مشکلات، دعاوی مشارکت در ساخت، دعاوی خانوادگی بر سر حق و حقوق ملکی است. وکیل خوب می‌تواند تمامی مشکلات حقوقی شما از جمله انواع دعاوی مرتبط به املاک و اراضی را بررسی ...

قیمت روزافزون زمین و املاک در ایران به خصوص شهر بزرگ تهران تبدیل به یکی از مشکلاتی شده که هر فردی را مجاب میکند برای گرفتن حق خود به دعاوی املاک و اراضی مراجعه ‌کند. یکی از بارزترین این مشکلات، دعاوی مشارکت در ساخت، دعاوی خانوادگی بر سر حق و حقوق ملکی است. وکیل خوب می‌تواند تمامی مشکلات حقوقی شما از جمله انواع دعاوی مرتبط به املاک و اراضی را بررسی و حل و فصل نماید. در ادامه با انواع دعاوی املاک و اراضی آشنا می‌شوید.

 

انواع دعاوی املاک و اراضی

انواع دعاوی ملکی را با توجه به شرایط خاص آن، به سه گونه می‌توان در دادگاه مطرح کرد. دعاوی ملکی حقوقی، دعاوی ملکی کیفری و دعاوی ثبتی ملکی. در ادامه مطلب به تفسیر هریک انواع دعاوی ملکی می‌پردازیم.

 

انواع دعاوی ملکی: دعاوی ملکی حقوقی

در دادگاه‌ها، بیشتر دعاوی که در رابطه با ملک مطرح می‌شود، حقوقی است. اما چه موقع باید دعوای ملکی خود را در دادگاه به صورت حقوقی مطرح کنیم؟

۱ ـ دعوای مربوط به فسخ قرارداد؛ این نوع دعاوی ملکی حقوقی در قراردادهایی که مشکلات و نقص قانونی وجود دارد، بسیار به چشم می‌خورد.

۲ ـ دعوای مربوط به تخلیه ملک تجاری؛ بیشتر در املاکی که قوانین مختص به خود دارند، شاهد این نوع دعاوی ملکی حقوقی هستیم.

۳ ـ دعاوی ملکی حقوقی مرتبط به افزایش یا کاهش میزان اجاره بها مطابق با عرف جامعه.

۴ ـ طرح دعاوی ملکی حقوقی جهت باطل کردن قرارداد.

۵ ـ طرح دعوا جهت الزام تنظیم سندرسمی.

۶ ـ طرح دعوا جهت ملزم کردن به فک رهن و هرگونه سند ضمانتی.

۷ ـ‌ طرح دعوا مربوط به درخواست سرقفلی.

۸ ـ طرح دعاوی ملکی حقوقی برای دریافت اجرت‌المثل.

۹ ـ درخواست اخذ حق کسب و پیشه در دعاوی ملکی حقوقی.

آنچه ذکر شد، مواردی از طرح دعاوی ملکی حقوقی (زمین و مسکن) است. چنانچه با هریک از این نوع اختلافات مواجه شدید، نیاز به طرح دعوای حقوقی در دادگاه دارید.

 

 

انواع دعاوی املاک و اراضی

دعاوی ملکی کیفری

مساله بسیار مهمی که در انواع دعاوی ملکی صورت می‌گیرد، موضوع و استنادهای قانونی است، هر اشتباه در بیان دعاوی ملکی می‌تواند آن را به مرحله طرح دعوا کیفری برساند، لذا در مرحله طرح دعوای مالکیت کیفری انتخاب بهترین وکیل برای بررسی پرونده‌های ملکی بسیار مهم است، انتخاب وکیل ملکی شایسته می‌تواند طرح دعاوی املاک و اراضی را با توجه به استنادهای قانونی حل و فصل نماید.

هرگاه با هر یک از اختلافات و دعاوی املاک و اراضی زیر روبرو شدید، نیاز به طرح یک دعوای کیفری در دادگاه دارید. خیانت در امانت، به کارگیری سند جعلی در معامله، کلاهبرداری در معاملات ملکی، هرگاه یک زمین کشاورزی بدون اخذ مجوز رسمی، تغییر کاربری داده شود، ورود به ملک دیگری بدون مجوز و کسب اجازه، وقتی ملک فردی به صورت غیرقانونی و بدون کسب مجوز، به فردی دیگر به فروش برسد، در خصوص انتقال منافع ملکی به دیگر اشخاص.

همان‌طور که مشاهده شد، مصادیق این گونه دعاوی جرم و کلاهبرداری است. شخصی که مرتکب این گونه جرایم شود، نمی‌تواند ادعا کند که از جرم بودن موضوع مطلع نبوده، دچار سوءتفاهم شده یا سهل انگاری کرده است؛ چرا که توسط محکمه قضایی به هیج وجه مورد پذیرش و قبول نیست.

 

دعاوی ملکی ثبتی

آنطور که پیداست، این گونه دعاوی مربوط به ثبت اسناد و املاک است. دعاوی ملکی ثبتی را می‌توان دسته‌‌ای از انواع دعاوی ملکی حقوقی نیز به حساب آورد. در ادامه به مهم‌ترین دعاوی املاک و اراضی می‌پردازیم.

۱ ـ اجرای ثبت

۲ ـ تقسیم و افراز ملک

۳ ـ باطل کردن مراحل مختلف ثبتی

۴ ـ دادخواست مربوط به توقیف هرگونه عملیات اجرایی

۵ ـ باطل شدن سند رسمی و اجرائیه ثبتی

 

وکیل دعاوی املاک

دعاوی املاک و مستغلات چیست؟

املاک و مستغلات به همه اموال غیرمنقول (قیمت روز زمین با نظر کارشناسی) که در یک ملک صورت می‌گیرید گفته می‌شود، هر گونه اختلاف در تصاحب ملکی را دعاوی املاک و مستغلات یا دعاوی املاک و اراضی می‌نامند.

 

آیا بنگاه یا مشاور املاک می‌تواند ضامن حقوق ملکی مردم باشد؟

بنگاه در انگلیسی یعنیreal estate ، خرید ملک، فروش ملک، پیش فروش ملک و اجاره ملک بر عهده مشاورین املاک است. لذا ضمانت حقوقی ملکی اشخاص تنها بر عهده وکیل دعاوی املاک است.

 

چه عواملی باعث شکایت از یک ملک می شود؟

سعی در بیرون کردن شما از ملک بطور غیرقانونی، ضبط یا فروش هر یک از اموال منقول شما، عدم تسلیم ودیعه پرداختی شما ظرف ۱۰ روزِ کاری، پرداخت وجه نقد برای ملک هایی که حق تصرف نشدند، وارد شدن به ملک استیجاری شما بدون رعایت الزامات و…

چه زمانی می توانید از بنگاه املاک خود شکایت کنید؟

گاها بعضی از بنگاه‌های املاک با توجه به افزایش قیمت ملک یک سری اشتباهات و خطاهایی برای انجام معاملات انجام می‌دهند که تقریبا تمامی مردم از آن بی‌خبر هستند، بهتر است در ابتدای انجام هرگونه معاملات از وجود یک وکیل خوب بهره مند شوید. در غیر اینصورت برای طرح انواع دعاوی ملکی یا دعاوی املاک و اراضی به وکیل دعاوی املاک نیاز خواهید داشت.

 

 

هزینه دادرسی دعاوی اثبات مالکیت

دعوای اثبات مالکیت که معمولا یک دعوای مالی حقوقی به حساب می‌آید، هزینه‌هایی را جهت دادرسی و خدمات قضایی شامل می‌شود. این هزینه‌ها مطابق با تعرفه سال۱۴۰۰، بدین ترتیب است:

۱ ـ جهت اوراق دادخواست، اظهارنامه و برگ اجرائیه، جهت هر یک برگ: ٢٠٠٠٠ ریال.

۲ ـ هزینه در دادرسی مالی با توجه به مرحله قضایی و ارزش آن، بین دو ونیم تا پنج و نیم درصد ارزش خواسته متغیر است.

۳ ـ چنانچه ارزش خواسته در دعوای مالی، به هنگام اعطای دادخواست مشخص نباشد، ١ میلیون و پانصد هزار ریال، هزینه دادرسی را شامل می‌شود.

 

نقش وکیل در دعاوی ملکی چیست؟

وکیل دعاوی املاک معمولا تخصص‌های خاص مربوط به خود را می‌طلبد. پرونده‌های دعاوی املاک و اراضی، به علت رقم بالای ملک‌ها، پیچیدگی و حساسیت‌های مختص به خود را دارد. لذا لازم است در دعاوی املاک و اراضی، وکیل متخصص با علم و تبحر کافی تمام جوانب را در نظر گرفته، بهترین و آسان‌‌ترین راهکار را در اختیار موکل خویش قراردهد.

اگر تصمیم به خرید و فروش هرنوع معاملات ملکی دارید، مشاوره‌های غیرتخصصی و گاه ناآگاهانه بنگاه‌های املاک را در هنگام معاملات خود تا حد ممکن جدی نگیرید.

 

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر