پرداخت حق کسب

پرداخت حق کسب و پیشه به مستاجری که حق انتقال به غیر از او سلب شده باشد

0
(0)

پرسش: با توجه به ماده 19 قانون روابط موجر و مستاجر در اجاره نامه هرگاه حق انتقال به غیر سلب شده و یا اجاره نامه ای در بین نباشد و مدت اجاره نیز منقضی شده باشد، آیا در مواقع تخلیه مورد اجاره، موجر باید حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر بپردازد؟

اتقاق نظر

نظر به این که در اجاره اماکن تجاری ( قبل از سال 76) بعد از انقضا مدت اجاره نیز رابطه استیجاری برقرار بوده و موجر فقط تحت شرایط خاص مندرج در قانون می تواند درخواست تخلیه نماید، در موضوعِ جاری، رابطه استیجاری برقرار است و زمانی که حق انتقال به غیر سلب شده باشد در قبال تخلیه، موجر مکلف به پرداخت حق کسب و پیشه خواهد بود و در صورت عدم موافقت مالک مبنی بر تخلیه با پرداخت حق کسب و پیشه، مستاجر می تواند دادخواستی دایر بر تجویز انتقال منافع به غیر بدهد. از صدر ماده 19قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 که ذکر شده، حتی اگر اجاره نامه ای در بین نباشد موارد فوق را نیز می توان استنباط نمود.

نظر کمیسیون نشست قضایی(2)

با توجه به اینکه در قسمت دوم ماده 19 و تبصره های یک و دو آن در مورد سلب حق انتقال به غیر دقیقا تعیین تکلیف گردیده است، موجبی جهت پاسخ وجود ندارد و در خصوص قسمت اول ماده 19 مزبور نیز سؤالی به عمل نیامده است تا لزومی به پاسخ داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.