کمیسیون های شهرداری

کمیسیون های شهرداری یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌ها که به تصویب مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر رسیده است دریافت مالیات و عوارض از اشخاص ساکن آن شهر است. کمیسیون‌های شهرداری وظیفه رسیدگی به تخلفات در این زمینه را بر عهده دارند. عوارض به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداری محسوب می‌شوند که براساس قوانین تدوین شده و مقررات خاصی از شهروندان دری ...

کمیسیون های شهرداری

یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری‌ها که به تصویب مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر رسیده است دریافت مالیات و عوارض از اشخاص ساکن آن شهر است. کمیسیون‌های شهرداری وظیفه رسیدگی به تخلفات در این زمینه را بر عهده دارند.

عوارض به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداری محسوب می‌شوند که براساس قوانین تدوین شده و مقررات خاصی از شهروندان دریافت می‌شود. هدف از دریافت چنین عوارضی جبران هزینه‌هایی است که توسط اداره برای انجام خدمات شهری صرف می‌شود. انواع عوارض شهرداری‌ها عبارتند از:

  • عوارض نوسازی
  • عوارض حمل و نقل مسافر
  • عوارض دریافتی از بنزین
  • عوارض مربوط به قطع درختان
  • عوارض مربوط به مشاغل
  • صدور پروانه

در صورتی که اختلافی بین شهرداری و مؤدیان بابت میزان عوارض و یا نحوه پرداخت آن وجود داشته باشد کمیسیون ماده 77 وظیفه رسیدگی به این نوع شکایت‌ها را بر عهده خواهد داشت. البته به غیر از این کمیسیون، بخش های دیگری نیز برای رسیدگی به مشکلات و تخلفات پیش بینی شده‌اند که می توان به کمیسیون ماده 100، کمیسیون ماده 99، کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، کمیسیون مندرج در ماده 8 قانون نوسازی اشاره کرد.

 

کمیسیون 77 چیست؟

قوانین مربوط به دریافت عوارض مربوط به شهرداری‎‌ها دارای پیچیدگی‌های خاصی است. به همین دلیل در بسیاری از مواقع باعث ایجاد اختلاف بین مؤدیان و شهرداری می‌شود. برای رفع چالش و اختلافات موجود بین طرفین، کمیسیون ماده 77 وظیفه رسیدگی به اختلافات مربوط به عوارض شهرداری را برعهده دارد. این کمیسیون را اشخاصی مجاز از شهرداری مدیریت می‌کنند و رأی صادره از این نهاد تنها از طریق دیوان عدالت اداری و مراجع قضایی قابل اجراست.

 

اعضای کمیسیون ماده 77 شهرداری

اعضای این کمیسیون متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده شورای شهر و نماینده دادگستری است. در واقع این کمیسیون مرجعی شبه قضایی محسوب می‌شود و شهرداری هیچ دخالتی در مدیریت آن ندارد و به عبارت دیگر مستقل از شهرداری است. هر گونه رأی مربوط به اختلاف بین مؤدیان و شهرداری، نیازمند تایید حداقل دو  عضو کمیسیون ماده 77 است اما این بدان معنی نیست که نظر رأی مخالف در نظر گرفته نشود.

 

کمیسیون ماده 100 چیست؟

برای اینکه هر گونه عملیات ساختمان سازی و یا اقدام عمرانی در سطح شهر صورت گیرد مؤدیان باید نسبت به أخذ پروانه ساخت از شهرداری اقدام کنند. در صورت تخلف و عدم مراجعه به شهرداری، این موضوع به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می‌شود که امکان تخریب ساختمان و یا جریمه نقدی وجود خواهد داشت.

اعضای کمیسیون ماده 100

اعضای کمیسیون ماده 100 شامل نماینده شهرداری، نماینده شورای شهر، وزارت کشور و نماینده قوه قضائیه است. هر گونه تصمیم گیری در مورد تخلفات مربوط به این بخش توسط اعضای این کمیسیون تصمیم‌گیری و رأی نهایی صادر می‌شود.

 

کمیسیون ماده 99 چیست؟

رشد روز افزون شهرنشینی و افزایش نیاز به مسکن باعث شده است که برخی از افراد به ساخت مسکن در خارج از محدوده شهری اقدام کنند. از آنجایی که چنین ساخت و سازهایی غیرقانونی به شمار می‌رود، کمیسیون ماده 99 شهرداری برای جلوگیری از چنین ساخت و سازهای راه‌اندازی شده است.

این کمیسیون برای آن دسته از ملک‌هایی که بیرون از شهر ساخته شده اند، می‌تواند دستور مبنی بر خراب کردن ساختمان و پرداخت جریمه نقدی را صادر کند.

اعضای کمیسیون ماده 99

اعضای کمیسیون ماده 99 متشکل از نمایندگان وزارت مسکن، نماینده قوه قضائیه و نماینده وزرات کشور است که در استانداری‌ها تشکیل جلسه می‌دهند.

 

بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها

بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها با عنوان کمیسیون مربوط به مشاغل مزاحم نیز شناخته می‌شود. این بند از قانون شهرداری‌ها برای رسیدگی به تخلفات آن دسته از مشاغلی ایجاد شده که باعث ایجاد آلایندگی، صدای نامتعارف یا به عبارت دیگر در خطر قرار گرفتن بهداشت و سلامت عمومی می شوند و نارضایتی شهروندان را به دنبال دارند. این بند به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد که مانع از بروز و ایجاد اخلال برای ساکنین شهرها شود و با این گونه رفتارها مقابله کند.

 

چه کسب و کارهایی جز مشاغل مزاحم هستند؟

براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها برخی از کسب و کارها جز مشاغل مزاحم هستند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دامداری‌های سبک و سنگین
  • اماکن تولیدی، بسته‌بندی، انبار مواد شیمیای خطرناک
  • مرغداری و پرورش انواع طیور
  • تولید سرامیک و کاشی
  • تولید لوله سیمانی
  • آجرپزی
  • کشتارگاه
  • دباغی
  • شارژ کپسول گاز

این مشاغل هر ساله به روزرسانی می‌شوند و برخی از کسب و کار ها به این گروه افزوده می‌شود.

 

کمیسیون ماده 8 قانون نوسازی

کمیسیون ماده 8 قانون نوسازی برای نوسازی و عمران محیط‌های شهری به تصویب رسیده است. در این قانون شهرداری‌ها موظف هستند در راستای تامین امکاناتی از قبیل فضاهای تفریحی، تعریض خیابان‌ها، ساخت معابر جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری اقدام کنند.

 

اعضای کمیسیون ماده 8 قانون نوسازی

کمیسیون ماده 8 قانون نوسازی دارای سه عضو اصلی است که شامل نماینده وزارت کشور، نماینده شورای شهر و نماینده دادگستری است. البته سه نفر از معتمدین محل و نماینده انجمن شهر هم عضو این کمیسیون هستند.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر