شرایط صدور حکم تخلیه ملک توسط مستاجر

قرارداد اجاره یکی از رایج ترین قراردادها است که امروزه کاربردهای آن زیاد است. اجاره یک عقد می باشد که از طریق آن مستاجر منافع مربوط به مستاجر را کسب می کند و در مقابل استفاده از ملک به موجر کرایه پرداخت می کند. مستاجر و موجر به دلیل عقد اجاره، نسبت به یکدیگر دارای تعهدات و وظایفی هستند. اگر مستاجر به تعهدات پایبند نباشد مالک قادر است برای دریافت حک ...

قرارداد اجاره یکی از رایج ترین قراردادها است که امروزه کاربردهای آن زیاد است. اجاره یک عقد می باشد که از طریق آن مستاجر منافع مربوط به مستاجر را کسب می کند و در مقابل استفاده از ملک به موجر کرایه پرداخت می کند. مستاجر و موجر به دلیل عقد اجاره، نسبت به یکدیگر دارای تعهدات و وظایفی هستند. اگر مستاجر به تعهدات پایبند نباشد مالک قادر است برای دریافت حکم تخلیه ملک خود اقدام کند. در ادامه شرایط صدور حکم تخلیه ملک توسط مستاجر را ذکر خواهیم کرد.

درخواست دستور تخلیه

یکی از شرایط صدور حکم تخلیه ملک توسط مستاجر به پایان رسیدن مدت زمان اجاره است. در سایر موارد امکان درخواست برای صدور دستور تخلیه وجود ندارد. به منظور تقاضای دستور تخلیه وجود داشتن برخی شرایط با یکدیگر ضروری است. اولین شرط مسکونی بودن ملک موضوع قرارداد است. همچنین اجاره بودن قرارداد موضوع دعوا یکی دیگر از شرایط درخواست دستور تخلیه است. عدم اجاره ملک مسکونی با سند رسمی، برخوردار بودن اجاره نامه از مدت زمان، تنظیم اجاره نامه در دو نسخه و امضا شدن آنها توسط موجر و مستاجر و تمام شدن مدت اجاره جزء شرایط دیگر محسوب می شوند.

در صورتی که تمام شرایط صدور حکم تخلیه ملک توسط مستاجر موجود باشد و دادخواست تخلیه ملک در اختیار شورای اختلاف محل وقوع ملک قرار گیرد برای تخلیه ملک دستور صادر می شود. بدون نیاز به صدور برگ اجرائیه دستور تخلیه در طول یک هفته بعد از ارائه درخواست صاحب‎ ملک، اجرا می شود.

 صدور دستور تخلیه و حکم تخلیه و مراجع مربوط به آن

بهتر است بدانیم که مرجع صدور حکم تخلیه و صدور دستور تخلیه براساس نوع اجاره یکسان نیست.

در صورت رسمی بودن قرارداد اجاره املاک مسکونی و تنظیم آن در دفاتر اسناد رسمی برای تخلیه ملکی که اجاره شده می بایست از بخش اجرای مفاد اسناد رسمی اداره ثبت محل وقوع ملک، درخواست کرد. روند تخلیه با مراجعه به واحد اجرای اسناد رسمی در مقایسه با دادگاه کوتاه تر است.

در قرارداد‌های اجاره املاک مسکونی که برای انجام آنها سند عادی مورد استفاده قرار گرفته است شورای حل اختلاف محل وقوع ملک دستور تخلیه توسط شورای حل اختلاف محل وقوع ملک صادر خواهد شد که به آن دستور تخلیه شورای حل اختلاف گفته می شود.

در صورتی که قرارداد اجاره املاک مسکونی از شرایط صدور تخلیه ملک توسط مستاجر برخوردار نباشد امکان درخواست صدور دستور تخلیه فوری وجود ندارد. بلکه لازم است تا برای درخواست صدور حکم تخلیه اقدام شود که دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی کردن به این دعوا دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک به شمار می آید.

زمان دریافت حکم تخلیه ملک

یکی از موارد و شرایط صدور حکم تخلیه توسط مستاجر این است که مدت زمان اجاره به پایان رسیده باشد. در واقع با انقضاء مدت اجاره و عدم تمدید قرارداد اجاره مالک قادر است به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کرده و حکم تخلیه را دریافت کند. علاوه براین در صورتی که اجاره بها به مدت 3 ماه پرداخت نشود موجر این حق را دارد تا از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک، برای صادر شدن حکم تخلیه ملک تقاضا کند و استفاده از این حق دارای یک سری شرایط است. مالک پس از اینکه 10 روز از سومین ماه پرداخت نکردن اجاره توسط مستاجر سپری شد باید دادخواست حکم تخلیه را ارائه دهد.

مستاجر قادر است تنها یک دفعه فورا بعد از اینکه حکم تخلیه را دریافت کرد برای پرداخت کردن کرایه به تعویق افتاده خود به مالک اقدام کرده و مانع اجرای حکم تخلیه شود. در صورتی که مستاجر بدون اینکه از مالک اجازه بگیرد ملک را به فردی دیگر اجاره دهد. مالک توانایی اقدام به دریافت حکم تخلیه را دارد. یکی دیگر از شرایط صدور حکم تخلیه ملک توسط مستاجر مورد استفاده قرار دادن ملک در موارد نامشروع یا غیر قانونی می باشد.

برای مثال اگر از ملک برای قمارخانه یا استعمال مواد مخدر استفاده شود یا اینکه ملک مسکونی برای مواردی به جز سکونت مانند انبار یا دفتر به کار رود جزء استفاده نامشروع و غیر قانونی از ملک و شرایط صدور حکم تخلیه ملک توسط مستاجر محسوب می شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر