دعوای مطالبه سهم الارث و نحوه رسیدگی به آن

هنگامی که شخصی فوت می کند بستگان نزدیک و خویشاوندان نیز به ترتیب نزدیک بودن نسبت خود به متوفی، از اموال شخص ارث می برند. اگر وراث در تقسیم اموال به توافق برسند و مشکلی در زمینه ی تقسیم اموال نداشته باشند روند تقسیم اموال به طور طبیعی پیش خواهد رفت، اما اگر وراث دچار اختلاف شوند و در مورد مسائل مختلفی از جمله میزان سهم هر شخص دچار مشکل شوند، باید به ...

هنگامی که شخصی فوت می کند بستگان نزدیک و خویشاوندان نیز به ترتیب نزدیک بودن نسبت خود به متوفی، از اموال شخص ارث می برند. اگر وراث در تقسیم اموال به توافق برسند و مشکلی در زمینه ی تقسیم اموال نداشته باشند روند تقسیم اموال به طور طبیعی پیش خواهد رفت، اما اگر وراث دچار اختلاف شوند و در مورد مسائل مختلفی از جمله میزان سهم هر شخص دچار مشکل شوند، باید به حل مشکلات و اختلافات خود به نحو قانونی نزد مراجع ذیصلاح  بپردازند.

مشکلات احتمالی در روند تقسیم ارث

مشاع بودن اموال در بین وراث

اموالی که از متوفی به جا مانده است، خواه منقول و یا غیر منقول، بین وراث مشاع است. در این بین ممکن است برخی از وراث تمایل داشته باشند که سهم خود را از سایر وراث جدا کنند و مال خود را با کسی شریک نشوند. در این حالت باید تمامی وراث این درخواست را داشته باشند و از مراجع ذیصلاح اقدام به تفکیک سهم خود از ارث باقی مانده کنند.

فوت یکی از وراث در حین دادرسی

اگر در حین دادرسی یکی از وراث فوت کند به این دلیل که فوت یک وارث می تواند بر روند پرونده تاثیر مستقیم داشته باشد، لازم است دادرسی متوقف شود و بعد از انجام کارهای مربوط به فوت وارث، دادرسی با توجه به شرایط جدید ادامه یابد.

نحوه ی رسیدگی مراجع ذیصلاح به دعوای سهم الارث

دعوای مطالبه سهم الارث و نحوه رسیدگی به آن یکی از موارد بسیار مهم و سوال برانگیز در مباحث مربوط به سهم الارث است. در این قسم از اختلافات، دادگاه ذیصلاح در ابتدا با استناد به توافقاتی که بین وراث انجام گرفته است و همچنین تقسیم نامه روند پرونده را پیگیری می کند. اگر توافقی بین وراث شکل نگرفته باشد دادگاه کارشناسی را برای رسیدگی به پرونده تعین میکند و ایشان اموال مورث را به دقت بررسی و بهای تمامی اموال به جا مانده از متوفی را مشخص می کند. در این مرحله کارشناس میبایست قابل قسمت بودن و یا نبودن اموال را نیز مشخص کند.

مرجع ذیصلاح جهت حل اختلافات سهم الارث

با توجه به قوانین وضع شده، مراجع حل اختلاف و دادگاه آخرین محل سکونت متوفی در ایران، مرجع صالح رسیدگی به اختلافات پیش آمده در خصوص سهم الارث است. اگر متوفی محل سکونت مشخصی در ایران نداشته باشد و یا اساسا ساکن ایران نبوده باشد، ارجحیت با دادگاهی است که اموال منقول متوفی در آن قرار گرفته است، همچنین اگر متوفی اموال منقولی نداشته باشد دادگاه محل سکونت هر یک از وراث مرجع ذیصلاح جهت رسیدگی به شکایات وراث است.

مدارک مورد نیاز برای طراحی دعوای سهم الارث

برای طرح دعوای سهم الارث می بایستی مدارکی از قبیل: تصویر گواهی حصر وراثت، تصویر مصدق تقسیم نامه، که بین وراث تنظیم می شود، کارت ملی شخص مدعی و کارت عابر وارث جهت پرداخت هزینه های دادرسی تحویل داده شود. بعد از تحویل این مدارک دادگاه با مد نظر قرار دادن موارد تقسیم شده در تقسیم نامه و اظهارات مدعی، رای لازم را در خصوص سهم الارث وارث صادر می کند. پس از انجام مراحل قانونی و فرصت هایی که به سایر وراث جهت اجرای حکم داده می شود، حکم قطعی و لازم الاجرا صادر میشود.

لزوم وجود وکیل در طرح دعاوی مربوط به سهم الارث

در صورتی که در تقسیم اموال متوفی مشکلاتی بروز پیدا کند و وراث نیز به یکدیگر اعتماد نداشته باشند، بهترین و قانونی ترین اقدامات به واسطه ی وکیل انجام خواهد شد. استفاده از راهنمایی های یک وکیل می تواند علاوه بر محقق شدن حق شما در خصوص ارثی که به شما رسیده است، زمان بررسی پرونده را نیز کوتاه تر کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر