خرید و فروش زمین کشاورزی قولنامه ای

خرید و فروش زمین کشاورزی قولنامه ای یکی از اسنادی که می‌توان در دعاوی حقوقی به آن استناد کرد قولنامه است. در این سند تعهدات هر یک از طرفین مورد معامله ذکر می‌شود. به عنوان یکی از این موارد می‌توان به زمین کشاورزی قولنامه‌ای اشاره کرد. هدف از تنظیم قولنامه، فراهم شدن امکان نقل و انتقال زمین زراعی بین اشخاص است. قولنامه که در واقع به نوعی قرارداد اشا ...

خرید و فروش زمین کشاورزی قولنامه ای

یکی از اسنادی که می‌توان در دعاوی حقوقی به آن استناد کرد قولنامه است. در این سند تعهدات هر یک از طرفین مورد معامله ذکر می‌شود. به عنوان یکی از این موارد می‌توان به زمین کشاورزی قولنامه‌ای اشاره کرد. هدف از تنظیم قولنامه، فراهم شدن امکان نقل و انتقال زمین زراعی بین اشخاص است. قولنامه که در واقع به نوعی قرارداد اشاره دارد، مالکیت اراضی مزروعی را توسط خریدار به اثبات می‌رساند.

در هر قولنامه‌ که برای یک زمین کشاورزی نوشته می‌شود باید تمامی شرایط مورد توافق هر یک از طرفین به طور دقیق ذکر گردد. زیرا به مثابه یک سند است و امکان استفاده از آن در دعاوی حقوقی وجود دارد.

شرایط مورد نیاز برای اجرای یک قولنامه زمین کشاورزی به طرفین معامله کننده بستگی دارد. اما باید توجه داشته باشید که اگر برخی قوانین و شرایط در آن لحاظ نشود باعث باطل شدن اثر قانونی آن می‌شود. بنابراین هر یک از طرفین مورد معامله باید اطلاعات دقیقی از طرز نوشتن قولنامه زمین کشاورزی داشته باشند.

نکاتی که باید در هنگام خرید و فروش زمین کشاورزی قولنامه ای مورد توجه قرار گیرد؟

قبل از نوشتن هر قولنامه زمین کشاورزی باید در مورد زمین استعلام صورت گیرد. بدین معنی که از چندین نفر پرس و جو شود. برای اینکار می‌توانید اطلاعاتی را از دهیار روستا، شورا و از اهالی قدیمی روستا جویا شوید. در گام بعدی باید از اداره جهاد کشاورزی برای انتقال سند، استعلام کنید در این حالت اگر زمین کشاورزی دارای هر گونه مشکل حقوقی و قانونی باشد متوجه خواهید شد.

باید در هنگام خرید به این نکته هم توجه کنید که زمین کشاورزی دارای شریک نبوده و یا در صورت وجود، شرکا نسبت به فروش زمین رضایت داشته باشند تا باعث ایجاد مشکلات قانونی نشود.

در این بین اگر شخصی در مقام وکیل و یا نماینده فروش ادعای مالکیت داشته باشد به طور حتم وکالت نامه شخص را استعلام کنید و تحقیق دقیقی در این باره انجام دهید.

برای اینکه در هنگام خرید زمین دچار مشکل خاصی نشوید می‌توانید خواستار امضای دهیار روستا بابت خرید زمین کشاورزی قولنامه‌ای شوید. چنین عملی باعث اطمینان بیشتر در هنگام خرید زمین مزروعی می‌شود.

البته در این میان نام شوراهای روستا را به عنوان شاهدان معامله می توانید در قولنامه ذکر کنید. همچنین باید در قولنامه وضعیت سند به دقت درج شود. زیرا برخی از آنها تک برگ و یا به عبارت دیگری منگوله دار هستند. اگر زمین کشاورزی داری سند باشد حتما باید تمامی موارد مانند وجود چاه آب و مجوز آن به طور کامل در سند توضیح داده شده باشد. البته برای اطمینان بیشتر از اداره آب در مورد مجوز آبیاری قانونی آن استعلام کنید.

در ارتباط با آن دسته از زمین‌هایی که در کنار جاده هستند بهتر است صاحبان درباره حریم جاده، از اداره راه و شهرسازی نیز پرس و جو کنند.

 

تبدیل قولنامه به سند رسمی برای زمین کشاورزی

اگر بعد از خرید زمین کشاورزی قولنامه‌ای قصد تبدیل آن به سند رسمی را دارید. باید سند قولنامه‌ای یا سند مشاعی داشته باشید. مدارک مورد نیاز برای دریافت سند رسمی عبارتند از:

  • کپی از سند مالکیت زمین کشاورزی
  • در اختیار داشتن قولنامه‌ای که نشان دهد شما مالک آن هستید
  • سند مشاعی متقاضی سند رسمی
  • اگر سند مشاعی به نام متقاضی نباشد باید وکالت نامه رسمی را در اختیار سازمان مربوطه قرار دهد.
  • نقشه ملک همراه با مشخصات UTM که آن را مهندسان نظام مهندسی و یا کارشناسان رسمی دادگستری مورد تایید قرار دهند.

 

تکمیل فرم درخواست پذیرش برای تبدیل قولنامه زمین کشاورزی به سند رسمی

در این مرحله فرم درخواست را در سامانه پر کرده و شماره ورود به حساب کاربری خود را دریافت خواهید کرد. برای انجام این کار باید به دفاتر ثبت مراجعه نمایید و یا از کافی‌نت‌ برای پر کردن فرم درخواست استفاده کنید.

بعد از تکمیل درخواست از مدارک خود پرینت دریافت کرده و به واحد ثبت ارسال کنید. این ارسال از طریق پست سفارشی صورت می‌گیرد و یک کد 20 رقمی از دفاتر پست دریافت خواهید کرد.

بعد از دریافت کد رهگیری وارد سامانه شده و درخواست خود را با کد دریافتی در این سامانه ثبت کنید، در این حالت تقاضای شما کامل خواهد شد. در نهایت شماره پرونده خود را دریافت خواهید کرد و پس از طی مراحل قانونی توسط اداره ثبت می‌توانید سند رسمی زمین کشاورزی را دریافت نمایید.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر