آیا داشتن سند تک برگ برای خرید و فروش ملک الزامی است

چندین سال است که سندهای دفترچه ای یا به اصطلاح منگوله دار جای خود را به سندهای تک برگ داده اند. این سندها به دلیل داشتن هولوگرام، قابل جعل نبوده و موجب پیشگیری از کلاهبرداری های احتمالی در این باره است. الزامات سندهای تک برگ سال 1390 بود که قانونی مبنی بر الزام صدور سند تک برگی مصوب شد و صاحبان املاک موظف شدند برای انتقال سند و یا ثبت سندهای جدید ...

چندین سال است که سندهای دفترچه ای یا به اصطلاح منگوله دار جای خود را به سندهای تک برگ داده اند. این سندها به دلیل داشتن هولوگرام، قابل جعل نبوده و موجب پیشگیری از کلاهبرداری های احتمالی در این باره است.

الزامات سندهای تک برگ

سال 1390 بود که قانونی مبنی بر الزام صدور سند تک برگی مصوب شد و صاحبان املاک موظف شدند برای انتقال سند و یا ثبت سندهای جدید اقدام به دریافت سند تک برگی کنند. این الزام به جهت بالا بودن میزان جعل و اقدامات خلاف قانون در خصوص سندهای دفترچه ای و به اصطلاح منگوله دار بود. در حال حاضر تعویض سند های دفترچه ای و منگوله دار و تبدیل به سندهای تک برگی نیز الزامی است و مالکانی که دارای سند های قدیمی هستند باید نسبت به تعویض سند های خود اقدام کنند.

در پاسخ به سوال آیا داشتن سند ترک برگ برای خرید و فروش ملک الزامی است باید بگوییم:

تعویض سند های قدیمی و دریافت سند های تک برگی در وهله ی اول به نفع مالک است زیرا این سند ها دارای مزیت های زیادی هستند که از مهمترین آن می توان به پایین آمدن احتمال جعل و استفاده های غیرقانونی از سند، اشاره کرد. همچنین برای آن دسته از مالکانی که نگران هزینه های دریافت سند تک برگی هستند نیز باید بگوییم که برای تعویض سندهای قدیمی کافی است در حدود 100 هزار تومان و برای انتقال سند از نام یک مالک به مالک دیگر در حدود 70 هزار تومان هزینه کنید. حال که دیدید سند تک برگی برای شما پرهزینه نخواهد بود به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با ویژگی های سند تک برگی آشنا شوید.

در حال حاضر که در حال انتشار این مطلب هستیم باید بگوییم که برای هرگونه انتقال سند و یا ثبت سند جدید زمین یا ملک وجود سند تک برگ الزامی است. این سند برخلاف سندهای دفترچه ای تنها دارای یک برگ است و هر سند دارای هولوگرام مخصوص به خود است. هولوگرامی که بر روی سند تک برگی قرار دارد احتمال جعل کردن این سند را بسیار پایین می آورد، همچنین این سند را در مقایسه با سندهای دفترچه ای و منگوله دار بسیار امن تر و مطمئن تر می کند. سند های منگوله دار به دلیل عدم درج آدرس و نداشتن استعلام های مورد نیاز از اداره ثبت املاک، از امنیت و صحت بالایی برخوردار نبودند و به همین دلیل جای خود را به سند های تک برگی دادند.

اگر بخواهیم از منظر دیگری به سوال شما عزیزان، مبنی بر اینکه آیا داشتن سند ترک برگ برای خرید و فروش ملک الزامی است؟ پاسخ دهیم می توانیم ویژگی های مثبت ایجاد شده در سندهای تک برگی را بشماریم. از جمله ویژگی های سند تک برگ:

  • یکپارچه سازی و تطابق اطلاعات ملک خریداری شده و همچنین مالک در سامانه ثبت املاک و سند صادر شده.
  • به حداقل رسیدن میزان اعمال غیرقانونی و مجرمانه مبنی بر جعل سند یا مخدوش نمودن سند.
  • عدم دخالت ثبت دستی در هیچ کدام از مراحل صدور سند.
  • صادر شدن سند تک برگی به ازای هر فرد و سهم وی، (در صورتی که ملک یا زمین خریداری شده دارای چندین مالک باشد).
  • مشخص کردن کروکی دقیق ملک و متراژ آن به صورت کامل و دقیق.
  • مجهز بودن به هولوگرام برای تشخیص اصالت سند که می تواند تا حد زیادی از سوء استفاده های احتمالی پیشگیری کند.
  • به دلیل اینکه سند های تک برگی به ازای هر نفر صادر می شود مشکلاتی از قبیل فرسوده شدن و آسیب دیدن، که در سند های دفترچه ای به کرات دیده میشد، را ندارند.

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 58

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر