تخلیه اماکن استیجاری

قانون حاکم بر تخلیه اماکن استیجاری

ژانویه 3, 2023

0
(0)

پرسش: در قراردادهای اجاره، واحدهای تجاری که هر ساله تمدید می شود، اگر مالک مبادرت به فروش ملک کند و خریدار تقاضا تخلیه محل را داشته باشد، آیا موضوع مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 76 خواهد بود یا قانون قدیم؟

نظر اکثریت

هدف قانون گذار این بوده است که روابط موجر و مستاجر، بر اساس قانون جدید عمل شود و عمل به قانون سابق استثناست و چون هر ساله قرارداد تمدید می شده است و از جمله در حاکمیت قانون جدید نیز تمدید شده است، باید به این قانون عمل شود و نحوه تخلیه نیز بر اساس قانون جدید خواهد بود.

نظر اقلیت

اگر طرفین در حاکمیت قانون جدید، اجاره را تمدید نمایند و هدفشان قانون جدید باشد، بر اساس این قانون عمل خواهد شد. ولی با توجه به تمدید هر ساله اجاره از سالیان قبل تا حاکمیت قانون جدید، دیگر این قانون عمل نخواهد شد و حقوق سابق مستاجر به قوت خود باقی خواهد بود.

نظر کمیسیون نشست قضایی(1)

با فرض این که رابطه اجاره فی مابین موجر و مستاجر، در مورد واحد تجاری قبل از تصویب قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 منعقد شده باشد، این رابطه اجباری مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 در باب اجاره محل های کسب یا پیشه یا تجارت خواهد بود و به موجب مقررات این قانون صرف انقضا مدت اجاره موجب زوال حق استفاده مستاجر از مورد اجاره نیست و تمدید هر ساله مدت اجاره هم تأثیری در حق مستاجر ندارد، با این وصف در صورتی که موجر، ملک مورد اجاره را به دیگری بفروشد خریدار ملک، قائم مقام موجر سابق خواهد بود و از حقوقی برخوردار می شود که وفق قانون مصوب 1356 برای موجر برقرار شده بوده است و به صرف عنوان خریداری ملک نمی تواند تخلیه مورد اجاره را تقاضا کند.

 

 

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.