حکم تخلیه
0
(0)

پرسش: اگر حکم تخلیه محل کسب به علت انتقال به غیر صادر، لیکن به سبب عدم تودیع سرقفلی در موعد مقرر رأی صادره ملغی الاثر شود و مالک تجدید عرض حال کند آیا در دعوی جدید ادعای سابق بار دیگر باید اثبات شود یا ثبوت دعوی درگذشته کافی است و در دعوی جدید تنها باید میزان کسب و پیشه تعیین شود؟

نظر اکثریت

ملغی الاثر شدن رأی سابق و ضرورت تجدید عرض حال توسط خواهان در هر صورت مستلزم اثبات مجدد دعوی است. بنابراین اگر رأی سابق دایر به تخلیه مورد اجاره فرضا به علت احتیاج شخصی خواهان یا انتقال به غیر توسط مستأجر باشد با ملغی الاثر شدن حکم مذکور مبانی آن نیزکان لم یکن تلقی و رابطه حقوقی مجدد بین طرفین برقرار می شود.

لذا در پرو نده جدید دعاوی احتیاج شخصی یا انتقال به غیر بار دیگر می بایست عند اللزوم از طریق معاینه و تحقیق محلی اثبات و احراز شده و موضوع نیاز به رسیدگی دوباره دارد و مجرد رسیدگی سابق کافی نیست.

نظر اقلیت

فلسفه ملغی الاثر شدن رأی و لزوم تجدید عرض حال رعایت مصلحت مستأجر توسط قانون گذار به منظور تعیین حقوق کسب و پیشه و تجارت عادلانه و متناسب با نرخ روز بوده است لاغیر. بنابراین در پرونده جدید نیازی به تجدید مطلع و اثبات دعوی سابق که صحبت آن با رسیدگی دادگاه احراز گردیده نیست و این امر تحصیل حاصل است و دادگاه فقط میزان سرقفلی به نرخ عادله روز را می بایست تعیین کند.

 

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.