قانون حاکم بر روابط موجر

قانون حاکم بر روابط موجر و مستأجری که آخرین قرارداد آن ها در سال 1377 منعقد شده است

0
(0)

پرسش: بین خواهان و خوانده از سال 1360 رابطه استیجاری به موجب اجاره نامه عادی منعقد شده است و موجر و مستأجر به طور مرتب هر دو سال یک بار اجاره نامه جدیدی بین خود منعقد کرده اند. آخرین اجاره نامه منعقده بین آن ها در سال 1377 منعقد شده است، موضوع تحت حاکمیت کدام قانون است؟

 

اتفاق نظر

چنانچه قرارداد نهایی کاملا جدید باشد که از حیث ارکان عقد اجاره با قراردادهای گذشته متفاوت باشد، عقد جدیدی محسوب می شود و قراردادهای قبلی اقاله و موضوع تابع قرارداد جدید خواهد بود و الا چنانچه صرفا تمدید قرارداد قبلی باشد موضوع مشمول قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356 خواهد بود.

 

نظر کمیسیون نشست قضائی(1) مدنی

با توجه به ماده واحده مصوبه مورخه 25/10/1369 مجمع تشخیص مصلحت نظام و رأی وحدت رویه شماره 618- 18/6/1376 هیئت عمومی دیوان عالی کشور، چنانچه مورد اجاره محل کسب و پیشه و تجارت باشد به هر تقدیر موضوع مشمول مقررات قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356 خواهد بود و تمدید اجاره هر دو سال یک بار موجب خروج رابطه حقوقی طرفین از شمول قانون مذکور نخواهد بود. چنانچه محل مورد اجاره مسکونی باشد، خواهان باید در صورت انقضا مدت اجاره با توجه به مفاد قرارداد و ماده 494 قانون مدنی، دادخواست تخلیه را به لحاظ انقضا مدت تقدیم دادگاه کند. با این ترتیب رابطه حقوقی طرفین از نظر تخلیه در فرض سؤال مشمول قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1376 نخواهد بود.

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.