عدم وصول حق کسب و پیشه

عدم وصول حق کسب و پیشه بعد از صدور حکم تخلیه

0
(0)

پرسش: حکم تخلیه مورد اجاره صادر شده و محکوم له با ودیعه حق کسب و پیشه و اجرای رأی، ملک را تصرف کرده است. ولی محکوم عیله برای وصول حق کسب و پیشه مراجعه نمی کند تا حین دریافت اداره دارایی مالیات آن را وصول کند و این امر برای محکوم له که قصد اخذ پروانه کسب دارد مشکلاتی ایجاد کرده است. زیرا دارایی صدور مفاصا حساب را موکول به پرداخت مالیات حق کسب و پیشه کرده است. آیا در این موقعیت دادگاه می تواند بدون مراجعه محکوم علیه برای وصول سرقفلی رأسا مالیات آن را به تشخیص وزارت دارایی کسر کند و در صندوق دارایی واریز کند یا خیر؟

نظریه

دادگاه نمی تواند از وجه ایداعی بابت سرقفلی مالیات آن را به درخواست مالک و برای رفع مشکل او کسر کند، زیرا اولا دادگاه مسئول وصول مالیات نیست.

ثانیا: سرقفلی حق مستأجر است لاغیر و تکلیف او توسط دادگاه به دریافت سرقفلی جهت پرداخت مالیات مجوز ندارد.

ثالثا: موضوع گرفتن جواز توسط مالک و پرداخت مالیات از لحوق رأی صادره و اجرای آن نیست تا مداخله دادگاه لازم باشد. بنابراین در موضوع پیشِ رو دادگاه اقدامی نمی کند. در نهایت مالک می تواند شخصا با پرداخت مالیات و سایر حقوق دولتی نسبت به رفع مشکل خود اقدام کند و سپس از طریق تقدیم دادخواست و اقامه دعوی وجه پرداختی را که فی الواقع به عهده طرف بوده استرداد کند.

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.