دعاوی تخلیه

طرح دعاوی تخلیه و خلع ید توسط کمیته امداد امام

0
(0)

پرسش: آیا کمیته امداد امام در دعاوی تخلیه و خلع ید که به استناد بند د تبصره 11 قانون بودجه مصوب سال 1365 طرح می شود مالک یا ذینفع تلقی می گردد؟

نظر اکثریت

اگر چه به موجب بند «د»  تبصره 11 قانون بودجه مصوب سال 1365 کمیته امداد قائم مقام دولت در تملک اموال مصادره ای محسوب می شود. لیکن چون حسب منطوق و مفهوم عبارت اخیر بند مذکور اموال ملکی دولت از شمول این حکم مستثنی گردیده است و ظاهر در اموال ملکی اموال غیر منقول است.

بنابراین کمیته امداد راجع به اموال غیر منقول دولتی تملک ندارد و مادام که مطابق ماده 22 قانون ثبت ملک به نام آن در دفتر املاک به ثبت نرسیده باشد، مالک و ذینفع شناخته نمی شود و نمی تواند در دادگاه نسبت به این املاک به خواسته خلع ید اقامه دعوی کند و دادگاه مطابق ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی باید قرار عدم استماع دعوا صادر نماید.

نظر اقلیت

استثنای مذکور در بند «د» تبصره قانون بودجه سال 1365 ناظر به اموال غیر منقول سابق دولتی و یا اموالی است که از طریقی غیر از مصادره به ملکیت دولت درآمده و یا اموالی است که در فاصله زمانی تصویب تبصره قانون بوده سال 62 تا تاریخ تصویب بند «د» تبصره 11 قانون بودجه سال 1365 رسما به نام دولت به ثبت رسیده باشد.

جز آن کلیه اموال منقول و غیر منقول مصادره ای که در اختیار دولت قرار گرفته یا می گیرد در مالکیت کمیته امداد واقع و کمیته نسبت به آن ها ذینفع و مالک شناخته می شود و با تصویب این قانون خاص ماده 22 قانون ثبت شامل مورد نمی گردد. بنابراین دعوی کمیته امداد نسبت به این املاک مسموع است.

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.