تعلق حق کسب و پیشه و حکم تخلیه
0
(0)

پرسش: آیا حق کسب و پیشه صرفا زمانی تعلق می گیرد که تخلیه بر اساس بندهای ماده 15 و یا 19 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1356 باشد؟ آیا چنانچه علت تخلیه، سایر بندهای ماده 14 همان قانون باشد نیز حق کسب و پیشه تعلق می گیرد؟

 

اتقاق نظر

با عنایت به صراحت مواد 15 و 19 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 56، موارد تعلق حق کسب و پیشه حصری است و مفاد ماده 14 قانون مذکور خارج از موارد تعلق حق کسب و پیشه است. مگر بند(2) ماده مذکور که در صورت وجود شرایط لازم مطابق ماده 19 اقدام خواهد شد.

 

نظر کمیسیون نشست قضائی(1) مدنی

نظر به اینکه مطابق دستور ذیل ماده 15 قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1356، در موارد سه گانه تخلیه موضوع ماده مرقوم و همچنین ماده 19 قانون یاد شده، دادگاه باید ضمن دستور حکم تخلیه، پرداخت حق کسب و پیشه و یا تجارت مستأجر را مورد لحوق حکم قرار دهد و در موارد مصرح در ماده 14 قانون روابط موجر و مستأجر به لحاظ تخلف مستأجر از شرایط اجاره، حق کسب و پیشه به او تعلق نخواهد گرفت، همینطور بند (2) ماده 14 قانون یاد شده ناظر به تبصره 1 ماده 19 قانون مذکور است که در این مورد مستأجر یا متصرف حسب مورد استحقاق دریافت نصف حق کسب و یا پیشه یا تجارت را خواهد داشت.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.