استماع درخواست تخلیه

استماع درخواست تخلیه از طرف مالک به علت تخلف مستأجر

0
(0)

پرسش: حکم به تنظیم سند رسمی اجازه محل کسب به درخواست مستأجر صادر و قطعی شده است. رسیدگی به تقاضای تخلیه همان ملک از ناحیه مالک چه قبل از درخواست صدور اجراییه نسبت به رأی سابق و چه بعد از آن چگونه خواهد بود؟

نظریه اتقافی که در تاریخ 23/12/63 اعلام شده است.

اگر حکمی به تنظیم سند اجاره رسمی صادر و قطعی شده باشد درخواست تخلیه از ناحیه مالک به علت تخلف مستأجر قابل استماع و رسیدگی خواهد بود. چون در فرض تنظیم سند و عدم انقضاء مدت اجاره نیز تخلف مستأجر موجب استحقاق مالک برای فسخ و تخلیه عین مستأجره می شود. بنابراین به طریق اولی قبل از تنظیم سند نیز استحقاق موجر برای تخلیه محرز است و به دعوی تخلیه در این مورد می بایست رسیدگی شود. اگر درخواست تخلیه ناشی از تخلف مستأجر نبوده بلکه به علت احتیاج شخصی و تجدید بنا باشد رسیدگی دعوی تخلیه موقوف به تعیین تکلیف در مورد حکم تنظیم سند خواهد بود.

به این معنی که اگر درخواست اجرایی نشده باشد مالک یا مستأجر حسب مورد باید تقاضا اجراییه کند و اگر در مقام اجرای حکم تنظیم سند، مستأجر حاضر به تنظیم سند نشود طبق ماده 9 قانون روابط موجر و مستأجر در این خصوص دادگاه به درخواست مالک دستور تخلیه می دهد و اگر سند تنظیم شد پس از انقضاء مدت دعوی تخلیه شنیده خواهد شد و مادام که این تشریفات انجام نپذیرفت دعوی تخلیه مسموع نخواهد بود. زیرا حکم قطعی لازم الاجرا تنظیم سند باید عملی شود و مادام که عملی شدن یا نشدن آن معلوم نیست درخواست تخلیه قابل استماع نمی باشد و چنانچه اجرا نشد حکم تنظیم سند ناشی از فعل مستأجر باشد راه تخلیه به طریق قانونی یعنی مطابق ماده 9 قانون مذکور برای مالک وجود دارد و نیازی به دادخواست تخلیه ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.