همه چیز درباره زمین خواری و نکات حقوقی آن

همه چیز درباره زمین خواری و نکات حقوقی آن شفاف سازی مفهوم زمین خواری میتواند افراد را نسبت به مفهوم درست و قانونی آن آگاه کند. اگر بخواهیم اصطلاح زمین خواری را از منظر لغوی بررسی کنیم، این لغت به معنای تصاحب زمین های بدون صاحب است که توسط برخی از افراد و به روش های غیرمشروع و غیرقانونی تصاحب می شود و به سایرین فروخته و یا اقدام به بهره برداری از آن ...

همه چیز درباره زمین خواری و نکات حقوقی آن

شفاف سازی مفهوم زمین خواری میتواند افراد را نسبت به مفهوم درست و قانونی آن آگاه کند. اگر بخواهیم اصطلاح زمین خواری را از منظر لغوی بررسی کنیم، این لغت به معنای تصاحب زمین های بدون صاحب است که توسط برخی از افراد و به روش های غیرمشروع و غیرقانونی تصاحب می شود و به سایرین فروخته و یا اقدام به بهره برداری از آن ها می شود.

 

تعریف حقوقی زمین خواری

بر خلاف تعریف زمین خواری در فرهنگ معین، که صراحتا مفهوم آن بیان شده است، متاسفانه مفهوم زمین خواری از منظر حقوقی آن با ابهاماتی روبروست و حقوقدانان و قانون، تعاریف متفاوت و گوناگونی را از عمل زمین خواری ارائه داده اند. مطابق نظر برخی از حقوقدانان زمین خواری مختص به نوع مشخصی از زمین نیست و می تواند شامل تمامی انواع زمین اعم از: دولتی، شخصی و ملی شود. اما برخی دیگر زمین خواری را صرفا مختص به زمین های دولتی و ملی می دانند زیرا معتقدند که زمین خواری در خصوص زمین های شخصی نمی تواند اتفاق بیفتد چرا که این زمین ها از سند برخوردار هستند و فردی نمی تواند در آن ها دخل و تصرف داشته باشد.

 

زمین خواری در قانون مجازات اسلامی

زمین خواری مطابق با اصل 690 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و قابل مجازات است. بر طبق این قانون افرادی که با صحنه سازی مانند تعیین حدزمین، نهرکشی، غرس اشجار و … زمین های کوهستان ها، جنگل ها و پارک های ملی و … را تصرف کرده و از منابع آن استفاده میکنند، یا هر اقدامی بدون در جریان قرار دادن و نظارت مستقیم سازمان حفاظت انجام میدهند، زمین خوار نامیده شده و مشمول مجازات هستند.

مجازات زمین خواری طبق قانون اسلامی

در قانون برای زمین خواری مجازات 1 ماه تا 1 سال حبس در نظر گرفته شده است. اما نکته ی قابل تامل دیگری که در خصوص مجازات زمین خواری وجود دارد این است که زمین خواری را می توان برابر با کلاهبرداری در نظر گرفت و مجازات مربوط به کلاهبرداری را که مطابق با ماده 1 قانون تشدید مجازات است، برای آن اعمال کرد.

فردی که اقدام به زمین خواری کرده و به عبارتی زمینی را که در تصرف آن نبوده است را با روش های غیر قانونی تصاحب نموده است، عملا مرتکب کلاهبرداری شده و مجازات او کاملا منطبق بر مجازات کلاهبرداری در نظر گرفته می شود. لذا مطابق قوانین موجود در این خصوص، برای زمین خواران نیز می توان مجازات 1 تا 7 سال حبس، رد مال به صاحب اصلی و همچنین پرداخت جزای نقدی را در نظر گرفت.

 

روش های زمین خواران جهت تصرف زمین

  • یکی از متداول ترین روش های زمین خواران جهت تصاحب اراضی ملی، حمله و تجاوز مستقیم به زمین های بستر رودخانه ها است. زمین خواران در این زمین ها به ساخت و سازهای غیرقانونی دست می زنند و عملا از اموال دولت استفاده و بهره برداری شخصی می کنند.
  • از دیگر روش های غصب و تصرف زمین های دولتی می توان به جعل اسناد و سندهای ساختگی که اساسا فاقد اعتبار است، اشاره کرد. زمین خواران به وسیله ای اسناد و مدارک جعلی اقدام به فروش اراضی دولتی و مال غیر می کنند.
  • یکی دیگر از روش های زمین خواران طرح دعوا و ادعا در مالکیت داشتن یک زمین دولتی است.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر