درخواست اجرای رأی در حقوق داخلی و تجارت بین الملل

درخواست اجرای رأی دعوی تلقی نشده و نیاز به رسیدگی ندارد. درخواست کنند با انضمام رأی داور به درخواست کتبی خود که در آن مشخصات خود و طرف و رأی را خواهد نوشت درخواست اجرا می کند و دادگاه نیز وفق مواد 35 قانون داوری تجاری بین المللی و 488 آیین دادرسی مدنی اقدام به صدور اجراییه نموده و برابر قانون اجرای احکام مدنی نسبت به اجرای رأی اقدام خواهد کرد. حقوق ...

درخواست اجرای رأی دعوی تلقی نشده و نیاز به رسیدگی ندارد. درخواست کنند با انضمام رأی داور به درخواست کتبی خود که در آن مشخصات خود و طرف و رأی را خواهد نوشت درخواست اجرا می کند و دادگاه نیز وفق مواد 35 قانون داوری تجاری بین المللی و 488 آیین دادرسی مدنی اقدام به صدور اجراییه نموده و برابر قانون اجرای احکام مدنی نسبت به اجرای رأی اقدام خواهد کرد.

حقوق داخلی

ماده 488 مقرر می دارد، هرگاه محکو علیه تا بیست روز بعد از ابلاغ، رأی داوری را اجرا نکند ، دادگاه ارجع کننده دعوا به داوری و یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد مکلف است به درخواست طرف ذینفع طبق رأی داور برگ اجرایی صادرکند. اجرای رأی برابر مقررات قانونی است.

تجارت بین الملل

ماده 35 قانون داوری تجاری بین الملل اشاره دارد:

  • به استثنای موارد مندرج درمواد (33) و (34) آرای داوری که مطابق مقررات این قانون صادر شود قطعی و پس از ابلاغ لازم الاجراء است و در صورت درخواست کتبی از دادگاه موضوع ماده (6) ترتیبات اجرای احکام دادگاه ها به مورد اجرا گذاشته می شوند.
  • در صورتی که یکی از طرفین از دادگاه موضوع ماده 6 این قانون درخواست ابطال رأی داوری را به عمل آورده باشد و طرف دیگر تقاضای شناسایی یا اجرای آن را کرده باشد، دادگاه می تواند در صورت درخواست متقاضی شناسایی یا اجرای رأی، مقرر دارد که درخواست کننده ابطال تأمین مناسب بسپارد.

 

 

 

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.


سوالات و نظرات کاربران

ارسال نظر